Competentie 7: Managen en ondernemen
Bedrijfsmatig werken en leiding geven, multidisciplinair samenwerken en onderhouden van relaties met het werkveld.
Niveau 3
De startende professional Sport en Bewegen leidt in de beroepspraktijk een project, afdeling of een eigen organisatie op het gebied van sport, bewegen en gezondheid.
De student:
7.3.1 stelt een plan van aanpak op volgens het projectformat
7.3.2 kan de projectgroep voorzitten, notuleren en beheren van logboek
7.3.3 maakt een analyse van de interne en externe omgeving van een organisatie
7.3.4 stelt een offerte op voor een activiteit
7.3.5 stelt een begroting op voor het project
7.3.6 heeft inzicht in de strategische processen binnen een organisatie
7.3.7 neemt initiatief, onderneemt actie m.b.t. gerezen vragen, problemen of conflicten
7.3.8 werkt gestructureerd, volgens een planning, bewaakt grote lijnen
7.3.9 werkt doelgericht naar een oplossing of resultaat toe
7.3.10 vervult een voortrekkers- of leidersrol, toont zich doortastend en besluitvaardig en bewaakt grote lijnen
7.3.11 werkt bedrijfsmatig en is gericht op het behalen van concrete resultaten
7.3.12 verwerft opdrachten
7.3.13 is gericht op het bedienen van zowel de interne als externe klanten
7.3.14 verzorgt de voorbereiding van strategisch financieel beleid van een organisatie
Ervaring
Binnen de minor strategisch sportbeleid was ik voorzitter van mijn projectgroep (7.3.2). Met deze projectgroep deden we zowel de organisatie van het congres als het organiseren van de wijkactiviteit. Aan het begin van de periode is hiervoor een plan van aanpak opgesteld, met hierin afspraken en deadlines voor onze op te leveren producten (7.3.1) (Bewijs: Pitch congres, https://drive.google.com/file/d/0B4r5rSK_qskhMFF3ZEtJcWdpSXc/view).
Om coördinerende groep van de congresorganisatie te worden hebben wij een begroting opgesteld met hierin de volgens ons verwachte kosten (7.3.4). Tijdens de organisatie zijn wij met verschillende conflicten in aanraking gekomen. Deze kwamen zowel vanuit de stuurgroep als vanuit de klas waarmee wij dit organiseerden (7.3.7). Gelukkig wisten wij deze situaties binnen onze planning op te lossen, waardoor wij met de organisatie niet in de knoei kwamen (7.7.8). Dit deden wij door voornamelijk samen aan een oplossing te werken, maar hierbij gebeurde het ook dat ik als voorzitter de knoop door moest hakken en beslissingen moest nemen (7.3.9 & 7.3.10).Uiteindelijk hebben wij een dag georganiseerd waar zowel de opdrachtgever als de deelnemers blij mee waren (7.3.13) (Bewijs: draaiboek congres, https://docs.google.com/spreadsheets/d/1joMdgdsRApTBWacLCjss8U8JqgoAGNihrhUKk-c8ce4/edit?usp=sharing).
Tijdens mijn stage in jaar drie heb ik mij bij het schrijven van mijn verdiepende opdracht bezig gehouden met het schrijven van een marketingplan voor het project waar ik aan werkte. In dit marketing plan hield ik rekening met de verwachte kosten, en hoe wij hiermee zoveel mogelijk deelnemers binnen konden halen. Dit heb ik gedaan aan de hand van een interne en externe analyse (7.3.3, 7.3.6, 7.3.9, 7.3.11 & 7.3.13) (Bewijs: verdiepende opdracht, https://docs.google.com/document/d/103YG9IcJkmglI5HQ34UoXJXt_Skpya6j8pakSvs6S8w/edit?usp=sharing).
Sterke punten
Ik vind mijzelf sterk in klantgericht werken. Zo ben ik van mening dat wij bij de organisatie van het congres een product hebben neergezet waarbij de deelnemers heel tevreden konden zijn. Ook de opdrachtgever kon met een tevreden blik terugkijken op deze dag (7.3.13).
Ontwikkelpunten
Waar ik mijzelf nog verder in zou kunnen ontwikkelen is het uitstralen van een leidersrol. Tijdens de organisatie van congres moest ik regelmatig voor de klas staan om de stand van zaken door te spreken. Hierbij merkte ik dat het houden van de aandacht lastig is (7.3.10).
Situatie (STARR)
S: Tijdens de organisatie van het congres tijdens de minor strategisch sportbeleid moest ik regelmatig voor de klas staan om de stand van zaken door te spreken. Hierbij merkte ik dat ik moeite had om iedereens aandacht erbij te houden.
T: Mijn taak tijdens dit project was voorzitter zijn. Hierbij was mijn voornaamste functie het overleggen met de stuurgroep, en wat uit deze gesprekken naar voren kwam doorspelen aan de klas. Ook het uitdelen van taken hoorde bij mijn taak.
A: Tijdens deze momenten dat ik voor de klas stond om alles door te spreken, merkte ik dat ik niet altijd iedereens aandacht erbij kon houden. Ik vond dat ik dit beter zou moeten doen, en dat iemand met een leidersrol deze taak beter uit zou moeten voeren.
R: Dat niet iedereen luisterde had als resultaat dat het wel eens gebeurde dat mensen belangrijke punten misten. Hierdoor waren zij niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Ik ben wel van mening dat ik in de loop van de organisatie gegroeid ben in het leiden van besprekingen. Zo lukte het naar mijn mening steeds beter om van iedereen de aandacht erbij te houden.
R:

Toelichting: tijdens de momenten dat ik voor de groep stond wou ik een beetje iedereen te vriend houden. Ik denk dat zij hierdoor een beetje over mij heen liepen door niet de aandacht erbij te houden, en mij elkaar te praten in plaats van op te letten. Wat ik hierbij had moeten doen was strenger zijn, duidelijker maken wat ik wilde. Wanneer ik hier te hard in door zou gaan zou het ook kunnen gebeuren dat ik te weinig rekening houdt met anderen, en alleen maar mijn eigen zin erdoorheen drijf.
Leerdoelen
Binnen de komende 3 jaar wil ik mij door middel van het opdoen van werkervaring ontwikkelen in het voorzitten van besprekingen. Door het opdoen van ervaring hoop ik dat ik beter wordt in het voorzitten van een bespreking, en dat mensen zo beter naar mij luisteren wanneer ik iets te vertellen heb.