Competentie 4: Uitvoeren

 

Op verantwoorde en stimulerende wijze sport-, beweeg- en voorlichtingsactiviteiten uitvoeren.

Niveau 3

De startende professional Sport en Bewegen voert gedifferentieerd sport-, beweeg- en voorlichtingsactiviteiten uit bij een groep personen met fysieke en/of psychische beperkingen, waarbij groepsdynamica een rol speelt.

 

De student:

4.3.1 bereidt de uitvoering van het programma voor in een schriftelijk lesplan

4.3.2 geeft instructie met verbale en visuele middelen

4.3.3 communiceert effectief met doelgroep en past gedrag op sociale verhoudingen aan

4.3.4 past didactische vaardigheden toe

4.3.5 waarborgt de veiligheid van de deelnemers

4.3.6 kan een veiligheidsplan opstellen voor sport- en beweeglessen en past EHBO technieken bij kleine en grote letsels toe

4.3.7 motiveert de groep

4.3.8 voert een gezondheidsvoorlichtingactiviteit uit

4.3.9 zoekt naar aanpassingen en alternatieve oplossingen bij veranderde omstandigheden

4.3.10 geeft het goede voorbeeld door professionele kleding, actieve inzet, uitstralen van enthousiasme voor bewegen en bewustzijn van eigen leefstijl

4.3.11 hanteert een planmatige aanpak m.b.t. veiligheid

4.3.12 past het programma aan de fysieke, psychische en sociale mogelijkheden van de deelnemers aan

4.3.13 kan een actieve werkvorm kiezen die geschikt is voor gedragsverandering

 

 

 

Ervaring

Tijdens de minor strategisch sportbeleid heb ik een voor dansvereniging DSG een wijkactiviteit georganiseerd. Bij deze wijkactiviteit konden ongeveer 120 kinderen kennis maken met dans. Om deze activiteiten voor te bereiden was een draaiboek opgesteld, waarin de inhoud van de les beschreven stond (4.3.1). Tijdens deze dag werden de danslessen verzorgd door docenten van DSG zelf, maar alles daaromheen, en de warming up en cooling down werden door mij en mijn projectgroep verzorgd. Doordat de vloer van de zaal glad was konden wij alleen activiteiten doen waarbij kinderen op een plaats bleven, en niet hoefde te rennen in verband met uitglijden (4.3.5 & 4.3.11). Doordat de doelgroep kinderen waren, die vol zaten met energie was het belangrijk duidelijk aan te geven wat ik verwachte, en duidelijk te communiceren (4.3.2, 4.3.3 & 4.3.4). Omdat wij die dag werkten met verschillende groepen, was er een duidelijk verschil in wat iedere groep kon. Zo kon je van een groep 8 meer verwachten dan van een groep 5. Hierdoor moesten wij redelijk schakelen in de manier hoe de lessen werden ingedeeld, zodat alle groepen wel genoeg uitgedaagd werden (4.3.9 & 4.3.12). De dans tijdens deze dag werd verzorgd door docenten van DSG, maar tijdens de lessen heb ik hierbij geassisteerd door mee te doen, en rond te lopen om te zorgen dat ook de kinderen achterin de zaal alles konden horen en hun aandacht erbij hielden (4.3.7 & 4.3.10) (Bewijs: Draaiboek wijkactiviteit, https://docs.google.com/document/d/1UnvhzvdpegcyglM2XB8kzdw_nL2pWpEcs8ffSTlowOw/edit?usp=sharing).

 

Naast school ben ik werkzaam bij Kunstgras Events. Hier werk ik ondertussen al ruim een jaar als activiteiten begeleider. Dit houdt in dat ik verschillende activiteiten begeleid, zowel sportieve als teambuildings activiteiten. Bij mijn werk heb ik vaak te maken met verschillende groepen. Dit betekend dat de dynamiek van de groepen iedere keer weer verschillend zijn, en bij iedere groep ingeschat moet worden hoe hen het beste te benaderen. Bij het geven van activiteiten voor Kunstgras wordt ik regelmatig op pad gestuurd met materialen en een draaiboek. Hierbij is het belangrijk dat ik op locatie zelf inschat welke veiligheidsmaatregelen ik moet nemen. Door deze ervaring heb ik mij op het gebied van uitvoeren goed kunnen ontwikkelen (Bewijs: Voorbeeld draaiboek Kunstgras Events, https://drive.google.com/file/d/0B4r5rSK_qskhUGJMZ2xfZFQ3b1E/view).

 

 

Sterke punten

Door mijn werk bij kunstgras zie ik uitvoeren als een sterk punt van mij zelf. Ik ben goed in het inschatten van een groep, en kan makkelijk communiceren (4.3.2 & 4.3.3).

Door op verschillende locaties zelf de veiligheid en de hierbij behorende maatregelen in te moeten schatten kan ik zeggen dat dit ook een sterk punt van mij is (4.3.4).

 

 

Ontwikkelpunten

Een gebied waar ik mijzelf nog verder in zou kunnen ontwikkelen is het voorbereiden en geven van gezondheid bevorderende activiteiten (4.3.8 & 4.3.13).

 

 

Situatie (STARR)

S: Enige tijd geleden was ik voor Kunstgras Events een sportdag aan het houden op een basisschool. Tijdens de activiteit voetbal merkte ik dat er een jongetje was die het niet naar zijn zin had, omdat het niet zo goed wou lukken.

T: Mijn taak was om iedereen mee te laten doen, en het voor iedereen leuk te maken zodat zij enthousiast werden.

A: Door dit jongetje positief aan te moedigen merkte ik dat hij al snel weer wat vrolijker werd. Ook heb ik zijn teamgenoten aangemoedigd hem wat vaker aan te spelen.

R: Uiteindelijk kon het jongetje doordat hij weer wat beter zijn best deed goed meekomen met de rest van zijn team. Toen hij ook nog scoorde werd hij helemaal blij.

R:

Toelichting: Tijdens het uitvoeren van activiteiten vind ik het belangrijk dat iedereen meedoet, en iedereen het leuk heeft. Wanneer ik teveel energie stop in het laten meedoen van deelnemers die er eigenlijk weinig zin in hebben kan het gaan lijken dat ik loop te zeuren. Ik denk dat dit te voorkomen valt door veel enthousiasme uit te stralen, waardoor mensen zonder al te veel aan hen te vragen toch sneller de neiging zullen hebben om vrolijk mee te doen. Wanneer ik mij te veel zou focussen op enthousiast zijn zou het kunnen dat mensen mij niet meer serieus nemen, omdat zij denken dat ik alleen maar geintjes loop te maken.

 

 

Leerdoelen

Naar mijn mening ben ik goed ik het begeleiden van groepen en uitvoeren van activiteiten. Toch vind ik het nog moeilijk om activiteiten te doen met jonge kinderen. Een termijn kan ik hier niet voor stellen, maar wel zou ik in de toekomst graag nog willen leren hoe ik mijn communicatie naar een groep jonge kinderen zo kan doen dat zij mij serieus nemen, en toch enthousiast blijven.