Competentie 2: Adviseren

Zowel mondeling als schriftelijk adviseren van organisaties over mogelijkheden en implementatie van sport-, beweeg- en voorlichtingsprogramma’s.



Niveau 3

De startende professional Sport en Bewegen adviseert, binnen het kader van stage of afstudeerproject, in een authentieke beroepscontext over mogelijkheden en de implementatie van sport-, beweeg- en voorlichtingsprogramma’s aan een externe opdrachtgever.

 

De student:

2.3.1 formuleert een compleet advies dat inhoudelijk is afgestemd op het doel en de doelgroep

2.3.2 presenteert het advies zowel schriftelijk als mondeling met gebruik van moderne communicatiemiddelen

2.3.3 structureert het advies planmatig op organisatorisch, strategisch en commercieel niveau

2.3.4 past de wijze van communiceren aan het niveau van de opdrachtgever aan

2.3.5 beschouwt vraagstukken van verschillende kanten en schort zolang het eigen oordeel op en stelt indien nodig zijn eigen mening bij

2.3.6 kan de structuur van het rapport afstemmen op de informatie die verwerkt moet worden

2.3.7 kan communicatieve vaardigheden kiezen passend bij de situatie

2.3.8 voert een gestructureerd adviesgesprek met de opdrachtgever

2.3.9 stelt een beleidsplan op

2.3.10 maakt een kosten/baten analyse

2.3.11 verwerkt actuele ontwikkelingen in het advies

2.3.12 geeft reëel, haalbaar advies

2.3.13 werkt klantgericht: gericht op de tevredenheid van de opdrachtgever

2.3.14 creëert draagvlak voor het advies

2.3.15 kan omgaan met weerstand van opdrachtgever of doelgroep t.a.v. de voorgestelde verbetering of innovatie

 

 

Ervaring

Tijdens mijn stage in het derde jaar heb ik mij voor gemeente Amsterdam, sportstimulering stadsdeel oost bezig gehouden met een pilot genaamd Kies je sport. Dit project hield een netwerk in tussen kinderen en sportaanbieders, aan de hand van een website. De verdiepende opdracht die ik voor deze stage schreef hield een marketingplan in voor dit project. Aan de hand van literatuur en eigen ervaringen gaf ik hierover een advies (2.3.1, 2.3.5 & 2.3.12) (Bewijs: verdiepende opdracht, https://docs.google.com/document/d/103YG9IcJkmglI5HQ34UoXJXt_Skpya6j8pakSvs6S8w/edit?usp=sharing). Dit plan is zowel schriftelijk als mondeling gepresenteerd aan de collega`s binnen de afdeling (2.3.2 & 2.3.4). Bij deze presentatie is besproken wat hun ervan vonden, en hoe zij dit voor zich zagen (2.3.6, 2.3.7 &2.3.15). Binnen dit rapport zijn ook de kosten meegenomen horend bij de beschreven acties. Aan de hand van de kosten kon van de bijbehorende activiteiten worden bepaald of deze financieel aantrekkelijk waren (2.3.10).

 

Tijdens mijn afstudeeronderzoek heb ik onderzoek gedaan naar mogelijke knelpunten die intermediairs van het Jeugdsportfonds zouden kunnen ervaren. Dit advies is opgesteld aan de hand van literatuur en interviews, en binnen dit advies zijn de wensen van de opdrachtgever meegenomen (2.3.1, 2.3.3, 2.3.11, 2.3.12 & 2.3.13). Dit advies is schriftelijk gepresenteerd (2.3.2, 2.3.4 &2.3.7) (Bewijs: scriptie, https://docs.google.com/document/d/1Xy5vNsB8zN5cXj1HiJCOABrubpL_WKC2qdjIacu2R60/edit?usp=sharing). De mondelinge presentatie volgt nog. Tijdens het schrijven van dit onderzoeksplan is regelmatig contact geweest met de opdrachtgever om samen te bespreken hoe de verdere uitwerking aangesloten kon worden op de wensen van de opdrachtgever (2.3.4, 2.3.13, 2.3.14 & 2.3.15).

 

 

Sterke punten

Ik vind van mijzelf dat ik goed ben in oplossingsgericht denken. Dit houdt voor mij in het makkelijk zoeken van een oplossing achter een gegeven probleem, en hiermee het geven van advies. Oplossingen en adviezen die ik geef zijn naar mijn idee reëel en haalbaar (2.3.12).

 

Ook vind ik dat ik goed ben ik het klantgericht werken. Hiermee probeer ik rekening te houden dat adviezen ook voor de opdrachtgevers aantrekkelijk zijn (2.3.13).

 

 

Ontwikkelpunten

Hoewel ik van mening ben dat ik goed ben in het geven van klantgericht en haalbaar advies, zou ik nog kunnen werken aan het planmatig maken van advies. Zo zou ik nog willen leren hoe ik een advies kan geven die door de door mij gegeven stappen zo geïmplementeerd zou kunnen worden (2.3.3).

 

Verder zou ik nog beter kunnen worden in het geven van een kosten/baten analyse. Binnen mijn afstudeeronderzoek heb ik hier geen rekening mee hoeven houden. Wel lijkt het mij van belang om in een advies mee te nemen hoeveel iets kost, en wat het oplevert (2.3.10).

 

 

Situatie (STARR)

S: Tijdens het schrijven van mijn afstudeeronderzoek had ik regelmatig contact met de opdrachtgever. Aan het einde van deze periode gaf de opdrachtgever aan graag verder uitgewerkte aanbevelingen te zien dan dat ik op dat moment had binnen mijn onderzoeksrapport.

T: Mijn taak was om een onderzoek uit te voeren, en aan de hand hiervan een advies te schrijven die in zijn geheel voldeed aan de wensen en behoeften van de opdrachtgever.

A: Om toch te voldoen aan de wensen van de opdrachtgever ben ik binnen mijn resultaten verder gaan kijken waar ik een advies op zou kunnen geven, en welke punten volgens respondenten verbeterd konden worden.

R: Het resultaat dat hieruit naar voren kwam was een advies waar niet alleen mijn punten in werden meegenomen, maar ook de aanbevelingen die de respondenten zelf hadden voor het Jeugdsportfonds. Op deze manier konden voor alle knelpunten die binnen dit onderzoek naar voren kwamen een mogelijke oplossing worden geboden. Ik ben van mening dat ik hierdoor een advies heb geschreven waar zowel ik als de opdrachtgever blij mee zijn, en iets mee kunnen.

R: 

Toelichting: Ik omschrijf mijn eigen schrijfstijl als bondig. Zo schrijf ik het liefst puntsgewijs dingen uit, en beperk ik mij hierbij het liefst tot de hoofdzaken. Wanneer ik hier te ver in doorschiet zou voor mij als valkuil kunnen zijn dat ik te weinig informatie geef. Dit is wat ook gebeurt is in de situatie hierboven beschreven. Wat mijn uitdaging is, is dat ik vollediger leer schrijven. Zorgen dat alle belangrijke informatie voldoende aanwezig is. Wanneer ik hier aan werk moet ik er voor zorgen dat ik niet te uitgebreid ga werken, waardoor ik teveel informatie geef. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat mijn werk slordig en onoverzichtelijk wordt.

 

Leerdoelen

Binnen de komende 3 jaar wil ik mij door middel van het opdoen van werkervaring ontwikkelen in het schrijven van een planmatig implementeerbaar advies.