Competentie 3: Ontwikkelen

 

Op methodisch en didactisch verantwoorde wijze ontwikkelen van sport-, beweeg- en voorlichtingsprogramma’s.

Niveau 3

De startende professional Sport en Bewegen ontwikkelt sport-, beweeg- en voorlichtingsprogramma’s voor een complexe doelgroep in opdracht van een externe opdrachtgever.

 

De student:

3.3.1 sluit aan op de beginsituatie, wensen en behoeften van de doelgroep

3.3.2 hanteert een methodische en projectmatige werkwijze

3.3.3 werkt didactisch verantwoord

3.3.4 is gericht op het ontwikkelen van evidence based programma’s

3.3.5 onderbouwt de potentie van het programma om gezondheid positief te kunnen beïnvloeden

3.3.6 neemt zorgvuldige, verantwoorde en beargumenteerde beslissingen

3.3.7 ontwikkelt sport-, beweeg- en voorlichtingsprogramma’s gericht op het verbeteren van gezondheid

3.3.8 kan bij het ontwikkelen van programma’s modellen van gedragsverandering toepassen

3.3.9 gaat bij de ontwikkeling van het programma uit van de gezondheidsbehoefte van de doelgroep en de door de opdrachtgever gestelde randvoorwaarden

 

 

Ervaring

Tijdens BEL in jaar drie heb ik mij tijdens een groepsproject bezig gehouden met het ontwikkelen van een leefstijlprogramma voor huisvrouwen met overgewicht. Voor dit project hebben wij aan de hand van literatuur en enquête onderzoek de beginsituatie in kaart gebracht (3.3.1. & 3.3.2). Aan de hand van deze informatie kon een evidence based programma ontwikkeld worden, waarbij alle stappen door literatuur, of door wensen van de doelgroep onderbouwd werden (3.3.3, 3.3.4 & 3.3.5). Binnen deze interventie werd de nadruk gelegd op het verbeteren van de gezondheid door middel van het aanleren van een gezonde leefstijl, die haalbaar was voor de doelgroep (3.3.6, 3.3.7, 3.3.8 & 3.3.9) (Bewijs: Bel project, https://docs.google.com/document/d/1_fCrLl6MGQQBfEq52y6XjDlEpqGJpWg3117Ica2o9j4/edit?usp=sharing).  

 

 

Sterke punten

Bij competentie 2, adviseren gaf ik al aan dat ik als sterk punt van mijzelf zie dat ik goed ben in het klantgericht geven van advies. Ik ben van mening dat ditzelfde punt ook geldt voor deze competentie. Bij het ontwikkelen van een leefstijlprogramma is het belangrijk dat deze zo wordt ontwikkeld dat de kans op uitval zo klein mogelijk is. Dit kan gerealiseerd worden door het leefstijl aan alle kanten te laten passen bij de wensen en behoeften van de doelgroep (3.3.9).

 

 

Ontwikkelpunten

Zoals ik bij competentie 1, onderzoeken al aangaf, zou ik nog sterker kunnen worden in het zoeken en toepassen van internationale literatuur. Ook bij deze competentie is dit van toepassing. Door ook buiten Nederland te kijken wat er gedaan wordt aan het verbeteren van de gezondheid wordt het mogelijk om een zo innovatief mogelijk leefstijlprogramma te ontwikkelen. Echter vind ik het zoeken van internationale bronnen nog lastig, en kost dit mij meer tijd dan nodig zou moeten zijn (3.3.4).

 

 

Situatie (STARR)

S: Tijdens het ontwikkelen van een leefstijlprogramma, het project van BEL, heb ik mij in het begin teveel gefocust op Nederlandse bronnen.

T: Mijn taak tijdens dit project was het zoeken van bronnen die wij toe konden passen op het schrijven van een leefstijlprogramma.

A: Tijdens het uitvoeren van mijn taak heb ik mij te veel gefocust op het vinden van bronnen in de Nederlandse taal. Ik keek niet naar internationale bronnen, omdat ik moeite had met vinden wat ik nodig had, en er hierdoor teveel tijd aan moest besteden.

R: Dit had als resultaat dat het leefstijlprogramma dat werd ontwikkeld te beperkt was, en niet innovatief genoeg. Wereldwijd wordt gezocht naar oplossingen ter preventie van overgewicht, en naar de ideale methode om een gezonde leefstijl aan te leren. Door alleen naar nationale bronnen te kijken sluit je mogelijk de beste informatie al uit.

R:

Toelichting: Bij het zoeken naar bronnen beperk ik mij tot het zoeken binnen mijn comfort zone. Ik zoek op wat ik makkelijk vind, en dat is de Nederlandse taal. Wanneer ik hier de focus te veel op leg, wordt mijn werk te beperkt. Een uitdaging voor mij is om meer open minded te worden. Wanneer ik mij meer open stel voor het zoeken in internationale literatuur, zou ik veel meer kennis mee kunnen nemen bij het ontwikkelen van mijn producten. Echter wanneer ik te open minded wordt, verlies ik het overzicht van wat ik echt nodig heb, en zou ik meer informatie mee kunnen nemen dan dat toepasbaar is op mijn opdracht. Dit zou ik op kunnen lossen door weer dichter naar mijn comfort zone te treden.

 

Leerdoelen

Binnen de komende 3 jaar wil ik mij door middel van het opdoen van werkervaring ontwikkelen in het open minded denken. Hiermee bedoel ik dat ik bij het uitvoeren van mijn taken meer wil kijken naar hoe dit bij anderen gebeurt, en wat ik hieruit kan leren.